Direktlänk till inlägg 1 juni 2019

Tänk att vi en gång va lika ??

Av Ulrika Gundahl - 1 juni 2019 23:04

Öhhh ??????
Efter en dag ute blev det kväll vid köksbordet studerande religioner.
Rolig lördag va ??

Men ibland blir jag trött på spekulationer då tar jag till pluggtekniken.
Intressant att se vilka delar kristendom och islam har med judendom.

Allt utgår från det gamla testementet som skrevs på hebreiska. Vi har två gemensamma profeter det är Abraham och Moses.
Där med så gäller de 10 budorden alla tre.

Att det sedan skiljer sig i relegionerna beror på makt politik.
Jesus guds son predikade för folket om de uppenbarelser han fått av gud. Han mördades på ett kors för det han trodde på.

Mohammed var den försteprofeten
den andre Ali de båda ansågs som kalifer i både hos shia och sunni
sedan blev det problem även här.

En gren anser att Kalifen måste ha blodet av Mohammed och Fathema om den sedan utgår från Mohammeds uppenbarelser

Den andra grenen anser att det viktigaste är att den som väljs till imam kan framföra Mohammeds uppenbarelser från gud.
Då denna gren endast godkänner 5 st som Kalifer.

Judendomen väntar ännu på en messisas men profeter finns det med.

Att det finns fler än en religion beror på maktbegär, oacceptans och krig från första stund.

Ska bli intressant att följa den forskning de gör på koranen i dag. Beräknas bli färdigt senast år 2025. Men det som hittills framkommit om både bibeln och koranen är hur sant tron försätter berg. Se även vilka tragiska konflikter dessa böcker skapar och hittintills.

Jesus blev gud i kristendomen och folk följer honom. Man lämnar det gamla bakom sig .

Mohammed är en profet men efterföljs som gud då han sa att det var gud som sagt det.
Man lämnar det gamla bakom sig.

Judendomen tror bara på en gud men att Moses var den största profeten.

Detta gör att jag tänker ännu djupare? på dessa böckers trovärdighet.

Alltså , detta innebär att om jag går och säger att jag fått en uppenbarelse från Gud så kommer jag bendlas som en gud.

Människor kommer gör som jag säger oavsett om det bryter mot det som sades i det gamla testamentet.

Och om jag gör det riktigt bra kan vi börja om på en ny bok och lägga de andra i lådan.

Men om jag förståt rätt så har alla tre de 10 gudsord ( moses) gemensamt, att det bara finns en gud.
Men sedan skiljer det sig åt beroende på vilken som tolkat eller vilken tolkning du fått lära in.

Här kommer maktbegäret!

Frågan är då för mig tänk om Moses också ville skapa något empirium precis som kalifer och kristna profeter ochså gjorde.

Men om man nu skall var muslim skall man följa de 5 pelarna och de 10 budorden.
Resten är enbart tolkningar.

Och är man kristen är det de 10 bud orden men du kan bli förlåten.

Judendomen är betydligt strängare än de två första. Där är deras Talmud som en lagbok. Men till deras text finns mycket mer material att tillgå för vetenskapen.

Oj detta blev långt? men tror att vi människor måste ta ansvar för våra val och handlingar samt sluta blunda för konflikter som kan uppstå.

 
 
David Dickson

David Dickson

2 juni 2019 10:16

En tro har alla. Jag talade med ärkebiskopen Hammar och filosofen Marcia Cavalcante för en del år sedan. Marcia hon sa att oavsett om du är religiös eller ateist så söker du ett sätt att förhålla dig till det heliga (dvs livet). Detta är din tro. Och den är alltid ett FÖRSÖK, en SKISS till ett förhållningssätt till det heliga. RELIGION, sa hon,, är maktmänniskornas sätt att försöka kontrollera människors tro/förhållningssätt till det heliga.
Jaha, sa ärkebiskopen. Då är jag inte religiös. Men jag har en tro.

http://www.strommaridalsland.se

Ulrika Gundahl

13 juni 2019 21:38

Sant ? Marcia Cavalcante är mycket klok.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Gundahl - 23 juni 2019 17:25

Varför är det så svårt att sätta gränser, visa tydlighet!  Är det något svenskt beteende?    Frågorna bankar på i mitt huvud, varför tror vi människor att gränsdragningar och tydlighet är något som anses kränkande.  Kommer fundera mer på det ...

Av Ulrika Gundahl - 13 juni 2019 22:55


Vi är många systrar tyvärr.Att se dokumentären om Josefine Nilsson ger mig så blandade känslor. Ena stunden hatar jag, andra stunden dömmer jag och sedan bara grinar jag. Jag överlevde stryptaget runt min hals och dunkningarna av min kropp mot bilens...

Av Ulrika Gundahl - 13 juni 2019 21:34


Alltså vad håller vi människor på med?Varför inser inte alla människor i vårt samhälle att all extremitet oavsett typ föder hat och rasism. Jag som svensk, kvinna och ensamstående känner mig också utsatt av vissa människor och grupper. Tänk om vi all...

Av Ulrika Gundahl - 30 maj 2019 00:03

Hej på er ! jag vet att bilden på mig är lite speciell. Men jag och mina söner hade jäkligt roligt när vi shoppade idag på Dollarstore:) och jag fick salladsbåt till middag idag :) Annars har det verkligen varit tre intensiva dagar. Jag har varit...

Av Ulrika Gundahl - 28 maj 2019 22:59

Igår fick jag en fantastisk både inre resa och delta i andras. Jag kommer berätta mer i morgon vernissagen. Idag lyssnade jag till meteorologer Martin Hedberg och kan bara säga att vi människor ska skämmas som beter oss. Vi anser oss intelligenta ? o...

Presentation


Jag kommer inte alltid vara bekväm. Här på bloggen skriver jag om allt mellan himmel och jord. Tanken är att väcka frågor eller stödja andra i kniviga situationer.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Skriv gärna här 😊


Ovido - Quiz & Flashcards